תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית  נובעת מלחץ מוגבר על העצב המדיאני – אחד משלושת העצבים הראשיים של הגף העליון שתפקידם להעביר תחושות מכף היד ועד למוח. הלחץ על התעלה, שבתוכה עובר העצב, משבש את אספקת הדם לסיבי העצב ומקטין את עובי שכבת הבידוד שמגינה על העצב. הוא נגרם לעיתים מן המבנה האנטומי הייחודי של התעלה או בשל מחלות כלליות (סיסטמיות) או מקומיות או בשל אופייה של פעילות יום -יומית. התסמונת שכיחה יותר בקרב נשים, בקרב חולי סוכרת, בעלי משקל עודף, מי שסובלים מהפרעות הורמונאליות ובקרב בעלי מקצועות פיזיים מסויימים המפעילים לחץ על היד (עם זאת לא נמצא קשר בין עבודת קלדנות ומחשב לבין תסמונת התעלה הקרפלית).

התסמינים
מי שלוקים בתסמונת התעלה הקרפלית מתלוננים על תחושת נימול ודקירות בקצה האגודל, באצבע המורה ובאמה, שמלווה לעיתים בכאבים העלולים להגיע עד הכתף. שנת הלילה שלהם מופרעת בשל הצורך להניע את כף היד ולנער אותה על מנת "להעיר" את היד שנרדמה. התסמינים מופיעים גם בעת החזקה ממושכת של חפצים או במהלך פעילות שדורשת תנועות חוזרות ונשנות בזמן ששורש כף היד בתנוחת כיפוף. בשלבים מתקדמים של התסמונת מופיעות גם הפרעות מוטוריות של שרירי האגודל, המתבטאות בירידה בכוח הלפיתה של האצבעות (והפלת חפצים) ובחוסר יכולת להזיז את כרית האגודל אל מול כריות האצבעות. זוהי מגבלה תפקודית ניכרת בפעולות העדינות של אצבעות כף היד.

אבחון
עם הופעת התסמינים, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ רפואי ולא לחכות עד להיווצרות מגבלות מוטוריות בלתי הפיכות. כירורג מומחה לכף יד מומחה, מפנה את המטופל לבדיקת EMG לבדיקת המוליכות החשמלית של העצב כדי להעריך את חומרת התסמונת.

טיפול שמרני
עם הופעת התסמונת ובמקרים קלים ניתן להשתמש בסדי לילה (המונעים את כיפוף שורש כף היד) וכך למנוע את תחושת הנימול המשבשת את שנת הלילה.

טיפול כירורגי
ניתוח של התעלה הקרפלית נחשב לטיפול היעיל ביותר . הוא רצוי ואף הכרחי במצבים של לחץ בינוני וקשה על העצב המדיאני, כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים. הניתוח נעשה בד״כ בהרדמה מקומית בעזרת חוסם עורקים על הזרוע, הניתוח נעשה בשתי שיטות: השיטה הפתוחה – הפורמלית והשיטה האנדוסקופית. הוא נמשך דקות אחדות ושיעור ההצלחה גבוה מאוד – 98%. בד"כ נדרשים שבועיים עד שלושה שבועות כדי להחלים מהניתוח ולחזור לתפקוד מלא.