לחץ על העצב האולנרי

לכידת העצב האולנרי היא תופעה שנגרמת מלחץ על העצב העובר בתוך תעלה הנקראת התעלה הקוביטלית בצד הפנימי של המרפק. הסיבה ללכידת העצב אינה לעיתים אינה ידועה. עם זאת ידוע שכיפוף המרפק גורם ללחץ מוגבר על העצב וכיפוף חוזר ונשנה של המרפק גורם ללכידת העצב באזור המרפק, כך למשל בעיסוק בליטוש יהלומים הדורש עבודה ממושכת במרפקים כפופים.

לעיתים העצב אינו יציב בתוך התעלה ובעת כיפוף המרפק הוא "קופץ" החוצה מתוך התעלה ומתחכך בעצם האמה. גם הישענות ממושכת על המרפק והפעלת לחץ ממושך על העצב, כמו בזמן נהיגה למרחקים ארוכים או החזקת טלפון/ספר במרפק כפוף,  גורמים לגירוי של העצב. חבלה ישירה בעצב או באזור יכולה לגרום נזק לסיבי העצב.

תסמינים – מה אתם אמורים להרגיש?
התלונה של המטופל היא של "תרדמה" ונימול באצבעות 4 ו-5 אלה הופכים מאוחר יותר תחושת כאב ביד ולהרגשת סרבול וחולשה. עם ההופעה של  תסמינים אלה מומלץ לפנות לרופא מומחה לכף יד. לחץ ממושך על העצב האולנרי שאינו מטופל זמן עלול לגרום לירידת תחושה באצבעות 5-4 ולהיחלשות ודילדול בלתי הפיכים של רוב שרירי כף היד ודרושה התערבות ניתוחית לשחרור העצב.

בדיקות ואבחנה
בהתאם לתלונה שלכם על ירידת תחושה באצבעות 5-4 יאמוד המומחה את מצבם של שרירי כף היד ובמקרה הצורך ישלח אתכם לבדיקה אלקטרו-מיוגרפית (EMG) לבדיקת מהירות ההולכה חשמלית של העצב האולנרי .

טיפול
לטיפול בשלבים הראשונים של הופעת הלחץ האולנרי יש סיכויים טובים להצלחה. רופא מומחה לכף יד ימליץ לכם להפחית או להפסיק כל פעילות שמגרה את העצב. רצוי להפחית עד למינימום פעולות שכרוכות בכיפוף המרפק. בלילה מומלץ להניח כרית בקדמת המרפק או להניח סד שיחזיק את המרפק ביישור וימנע את הכיפוף. במקום העבודה, רצוי להשעין את המרפק על ספוג ולא על משטח קשיח. תרופות אנטי דלקתיות יכולות להקל את הכאבים אך עיקר הטיפול הוא הימנעות מהפעלת גירוי באזור העצב.

טיפול ניתוחי
 כשהטיפול השמרני לא מועיל במשך שלושה חודשים או כאשר כבר יש חולשה של שרירי כף היד, מומלצת התערבות ניתוחית. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית או מקומית. יש גם טכניקה אנדוסקופית. הניתוח יכול להתבצע בכמה שיטות: שחרור העצב בעודו במקומו, העתקת העצב מתחת לעור, העתקת העצב מתחת לשרירים או חיתוך זיז העצם שהעצב נמצא מאחוריו.