שברים בשורש כף היד

המפרק של שורש כף היד מחבר בין האמה לבין האצבעות. מפרק זה מורכב משמונה עצמות קטנות המתחברות לשתי העצמות הארוכות של האמה, עצם הרדיוס ועצם האולנה. שברים בשורש כף היד נפוצים בעיקר בעצם הרדיוס וזהו למעשה השבר הנפוץ ביותר שבגללו פונים מטופלים למיון אורתופדי בבתי החולים. במאמר זה נרחיב לגבי שברים בשורש כף היד, אופן התרחשותם, תסמינים נפוצים ודרכי טיפול.

שברים ברדיוס הדיסטלי

שברים בעצם הרדיוס הדיסטלי, עלולים להיגרם כתוצאה מנפילה שנבלמה באמצעות הושטת היד לפנים או לאחור, כמו גם מכיפוף של כף היד בעקבות בלימת כדור משחק שנבעט או נזרק בעוצמה רבה. התסמינים של שברים בשורש כף היד זהים לתסמינים של שברים אחרים וכוללים נפיחות והגבלת תנועה של המפרק לצד כאבים חזקים בשורש כף היד.

דרגות חומרה משתנות

השברים בשורש כך היד יכולים להופיע במגוון של דרגות חומרה. דרגת החומרה נקבעת בהתאם למספר הפרגמנטים שאליה נשברה העצם ולמרחק מהמקום הרגיל שלאליו זז כל חלק. חשוב מאוד לאבחן מוקדם שברים בעצם הרדיוס הדיסטלי כדי למנוע השלכות עתידיות כמו, חולשה של שורש כף היד והגבלות בטווחי התנועה.

אבחון ובדיקות

על מנת לאבחן את השבר  יש לבצע רנטגן של שורש כף היד. צילומי הרנטגן מאפשרים, במרבית המקרים, לזהות אם קיים שבר וכן להעריך את חומרתו. ישנם מקרים בהם יהיה צורך גם בבדיקות משלימות כמו, בדיקת CT של שורש כף היד, על מנת להעריך אם קיימת פגיעה במשטח המפרקי ובדיקת MRI כאשר קיים חשש שנוסף על השבר עצמו יש נזק לרצועות סביב לעצמות.

טיפול וסיכונים

ההחלטה מהו הטיפול המתאים לאחר שבר בשורש כף היד מתקבלת לאחר בדיקה של מומחה לכירורגיה של היד או מומחה לטראומה ובהתאם למאפייני השבר. ישנם מקרים בהם יש לשקול את סיכוני הניתוח, בהתאם לרמת התפקוד של המטופל אל מול התוצאות שהניתוח צפוי להשיג וחומרת השבר. יש להתאים את הטיפול שייתן לתועלת הרבה ביותר והסיכון הנמוך ביותר.

החזרה למקום

מטרת טיפול שברים בשורש כף היד היא להחזיר את התפקוד המרבי במפרק וביד כפי שהיה לפני השבר. הדבר נעשה על ידע החזרה של חלקי השבר למקומם הטבעי או לכל הפחות למיקום קרוב לכך. לאחר החזרת החלקים לעמדה הטובה ביותר מתבצע וקיבוע שלהם במקום, על מנת לאפשר לחלקים להתאחות זה לזה בצורה הטובה ביותר.

במרבית המקרים ניתן להחזיר את הפרגמנטים למקומם הטבעי בלי להזדקק לניתוח. במסגרת ההליך הרופא מרדים באופן מקומי את אזור השבר ומושך את כף היד בחוזקה, על מנת לנסות להציב מחדש את חלקי השבר במקומם הנכון. לאחר שהוא מצליח בכך, הוא מקבע את היד בגבס כדי שהפרגמנטים לא יזוזו ממקומם.

החזרה אנטומית

כאשר הסחוס נפגע והעצם נשברה לכמה חלקים לעיתים יש צורך בניתוח. הניתוח מיועד לשברים עם תזוזה משמעותית בין חלקי העצם בשבועיים הראשונים לאחר החבלה. במהלך הניתוח מבוצעת החזרה אנטומית של השבר למקומו, תוך קיבוע של החלקים באמצעות מסמרי נירוסטה או פלטה ננעלת. מדובר על החדרת פלטת טיטניום המותאמת למבנה העצם המקורי באזור השבר.

תמיכה בסד

לאחר הניתוח צריך להעניק תמיכה לעצם המתאחה והדבר נעשה באמצעות סד גבס. את הגבס יש להשאיר לכל הפחות למשך כשבוע ולאחר מכן ניתן לעבור לשימוש במגן שורש כף יד לתמיכה. יש צורך להשתמש במגן בהתאם להוראות הרופא ולרוב ניתן להוריד אותו מספר פעמים ביום, על מנת לבצע תרגילים ייעודיים לשיפור תנועת היד וחיזוק השרירים מסביב.

נפילה וגיל

כאמור שבר בשורש כף היד קורה בדרך כלל כאשר המטופל מועד וידיו מושטות לפנים אל עבר הקרקע במטרה להגן על ראשו ולבלום את החבלה. שברים בשורש היד שכיחים, הן בקרב צעירים שעוסקים בפעילויות ספורטיביות והן בקרב מבוגרים הסובלים מאוסטיאופורוזיס, כמו גם בקרב בני כל הגילאים במהלך תאונות דרכים.

תסמינים

התסמינים שמסמנים שבר בשורש כף היד כוללים כאבים בהנעת האצבעות או שורש כף היד, נפיחות, סימני חבלה, רגישות במגע, עיוות של הגפה, תחושת קור, הגבלה בתנועות ותחושת נימול באצבעות. במרבית פציעות כף היד ושורש היד מטפלים במחלקות לרפואה דחופה או מוקדי החרום הראשוניים שבהם מבוצעת הערכה, הדמיה וקיבוע בהתאם לצורך.

בדיקות והערכה

בקביעת הטיפול המתאים נבדק מיקום אזור הרגישות המקסימלית, בדיקה של מערכת השרירים והגידים, הערכה של עיוות הגפה, בדיקת טווח התנועה והערכה של מערכת העצבים וכלי הדם, תוך ביצוע בדיקות עזר לאבחנה והחלטה על הטיפול. לאחר האבחנה של מצב השבר, הרופא מבצע הערכה לגבי עמדת השברים ואופן הרצוי להשבתם למיקומם.

שברים בשורש כף היד

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של שברים בשורש כף היד והטיפול בהם. כפי שציינו שברים בעצם הרדיוס הדיסטלי הם הנפוצים באזור זה והם מתרחשים בדרך כלל כתוצאה מנפילה ושילחת היד קדימה. מטרת הטיפול הוא להשיב את החלקים למקום והדבר נעשה באופן ידני או בניתוח אנטומי בהתאם לחומרת השבר ומספר החלקים שאליו העצם נשברה.

Call Now Button