דלקת פרקים ניוונית

דלקת פרקים ניוונית הינה דלקת אשר פוגעת באופן ישיר במפרקי הגוף והיא נחשבת לדלקת הנפוצה ביותר מבין מגוון דלקות הפרקים השונות. פעמים רבות הדרך היחידה להתמודד עימה היא על ידי החלפת הפרק בעזרת ניתוח כירורגי. מאפייניה הבולטים ביותר הם דלקת ברקמות אשר סביב המפרקים, פגיעה בסחוס אשר מאפשר תנועה רכה יותר וכן התפתחות של זיזי עצם סביב המפרקים הפגועים. הדלקת שכיחה בעיקר באזור הברכיים, פרקי הירך וכן במפרקים הקטנים יותר כמו פרקי כף היד. לרוב היא מתפתחת בקרב אנשים בגילאי חמישים ומעלה אך היא ללא ספק עלולה לפגוע גם בצעירים יותר.

איך תזהו שאתם סובלים מדלקת פרקים ניוונית?

לדלקת פרקים מסוג זה ישנם מספר סימפטומים בולטים המאפשרים לזהות כי אכן מדובר בה:

• הסימפטום העיקרי הוא ללא ספק כאב. כל תנועה, תזוזה או פעילו מעט מאומצת תלווה בתחושת כאב עזה וזאת בעקבות עומס שנוצר על המפרקים.
  • תחושת נוקשות שבאה לידי ביטוי בעיקר בשעות הבוקר וזאת לפרק זמן קצר בלבד. התחושה עוברת תוך כחצי שעה לאחר שהגוף מתחיל לזוז.
  • ישנו קושי רב להניע את המפרקים שנפגעו ולבצע פעולות, גם כאשר מדובר בפעולות בסיסיות.

עם זאת, חלקם של הלוקים בדלקת מסוג זה אינם חשים כל סימפטום כלל בעוד אצל אחרים מדובר בכאב שבא והולך. יש החשים את תחושת הכאב במפרק אחד בלבד ויש החשים במספר סימפטומים במספר רב של מפרקים. חשוב לציין כי הסימפטומים עלולים להתפתח בצורה איטית וכן לאורך זמן רב.

הגורמים לדלקת ניוונית

הגוף שלנו נע ופועל באופן קבוע מידי יום ביומו. תנועה זאת גורמת לשחיקה הדרגתית של המפרקים. במרבית הפעמים הנזק אשר נגרם למפרקים יתוקן על ידי מגוון מנגנוני הגנה שונים אשר קיימים בגופנו מבלי שנחוש כל כאב או סימפטום. הדלקת נגרמת כאשר גופנו אנו מצליח לרפא או לתקן את עצמו וכך נוצרת פגיעה בסחוס או במפרק עצמו. בנוסף, ישנם מספר גורמים נוספים אשר עלולים להוביל לפגיעה מסוג זה:

• פציעה או מחלה- דלקת עלולה להיווצר במפרק אשר עבר פציעה או פגיעה בעבר ולימים פיתח דלקת. כמו כן, שימוש רב מידי במפרק אשר עבר ניתוח עלול להוביל לזיהום שיוביל להתפתחות של מחלה זאת. כמו כן, דלקת פרקים ניוונית עלולה להתפתח מדלקת פרקים קטנה יותר אשר אינה מטופלת כראוי.
  • גנטיקה- אמנם עדיין לא ניתן לומר בפה מלא כי אכן זוהה רכיב גנטי אשר מעביר את המחלה ניתן לראות שקיימת נטייה מסוימת אצל בני אותה משפחה לחלות בדלקת פרקים ניוונית. כלומר, ייתכן וישנם גנים ספציפיים המשפיעים על התפתחותה של המחלה.
  • השמנת יתר- משקל עודף משפיע על אספקטים רבים בחיינו ויש לו תפקיד משמעותי גם במחלת דלקת פרקים. המשקל הרב המופעל על המפרקים גורם לעומס יתר, בעיקר כאשר מדובר על מפרקי הברכיים. אנשים אשר סובלים ממשקל עודף הינם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בדלקת פרקים ניוונית.

אבחון המחלה

בכל מקרה בו קיים חשד לדלקת פרקים מסוג זה יש לפנות באופן ישיר ובהול לאורתופד על מנת לזהות את המחלה. הדרך לזהות כי אכן מדובר בדלקת פרקים היא על ידי שאילת שאלת בלבד שכן אין דרך מדויקת לזהות או לאבחן את המחלה ובכל זאת ישנם מספר פרמטרים חשובים שאם אתם סובלים מהם ייתכן ואכן מדובר בדלקת פרקים והם:

• מטופל מעל גיל חמישים.
  • במקרים של כאב מתמשך וקבוע במפרק אשר מחמיר כאשר מתבצעת פעולה.
  • המטופל סובל מנוקשות זמנית במפרקים בעיקר בשעות הבוקר.

על מנת לקבל את האבחון הסופי של המחלה יש לבצע בדיקות דם מקיפות וכן צילומים רלוונטיים של המפרקים הפגועים אשר יספקו את המידע לו הרופא זקוק.

דרכי הטיפול בדלקת פרקים

דלקת פרקים נחשבת למחלה אשר לא ניתן לרפא אותה אך ניתן ללמוד כיצד לחיות איתה שכן טיפול נכון ומדויק יכול לעזור להתמודד עם הסימפטומים. מטרתו העיקרית של הטיפול הינה להקל ולהפחית את הכאבים, להפחית את המגבלה בתנועה ולאפשר חיים איכותיים יותר.

פעמים רבות הדרכים לטפל במחלה הן תחילה לטפל בסימפטומים החיצוניים כלומר במידה והגורם העיקרי למחלה הוא השמנת יתר חשוב מאוד לאזן א משקל הגוף ולהוריד ממנו מה שיקל באופן משמעותי על הכאב בפרקי הברכיים. כמו כן, חשוב מאוד לשמור על פעילות גופנית מאוזנת ותואמת יכולת. הפעילות תעזור לשפר את התנועתיות ותשמור על החיוניות של המטופל הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. בנוסף, יש לשלב טיפול תרופתי בין אם מדובר במשככי כאבים ובין אם מדובר בתרופות אנטי דלקתיות אשר מטרתן לטפל בדלקת, להוריד את הנחיות שבמפרקים ולהקל על הכאב.

ד"ר אריה שטבון- רופא ממחה לטיפול בדלקות פרקים

אין ספק כי דלקת פרקים עלולה להשפיע באופן משמעותי על מהלך חיינו. דלקת שאינה מטופלת כראוי תגביל את התנועה שלנו, תגרום לנו לסבול מכאבים רבים וכן מתחושת חוסר נוחות. טיפול נכון הוא טיפול אשר מתבצע על ידי רופא מקצועי ומומחה בתחומו אשר יאפשר לכם להחזיר את חייכם למסלולם במהרה.

ד"ר אריה שטבון הינו מומחה ומנתח בכיר בכירורגיית היד ומפרקיה, בעל ניסיון של 11 שנים בתחום ותחת אמתחתו ניהול של מיטב המחלקות בפריז ובניו יורק. סובלים מדלקת פרקים ניוונית? השאירו לנו הודעה ונשמח לסייע לכם לקבוע פגישת ייעוץ ראשונה.