ניתוחי מרפק – המדריך המלא

על פניו נראה, כי העולם מתחלק לשני סוגים של בני אדם. הסוג הראשון מתבטא בבני אדם שסובלים מכאבים עזים במרפק, ולא עושים, בטיפשותם או לא, שום דבר בנידון. כביכול הם מצהירים, אם איננו עושים כלום, הכול יעבור במהרה, ואוטוטו נזכה באיכות חיים חדשה, שחפה מכל כאבים. והסוג השני של אנשים, הוא מי שדואג לבריאות שלו. מקפיד ללכת לביקורים אצל הרופא, ואם צריך, אף קובע תור לניתוח. לטובת שני סוגי הבריות, כתבנו את המאמר הזה, על מנת שתדעו "שהשד לא נורא כל כך", ולרוב צולחים ניתוחי מרפק בהצלחה כבירה.

ניתוח שכזה עשוי להיות מאתגר למדי, לכל מנתח, באשר הוא. ראשית כל, מכיוון שהמרפק, כידוע, הוא קטן ומורכב למדי. ושנית כל, בשל העובדה כי המטופלים צריכים טיפולים תומכים לטווח הארוך. במידה וניסיתם כבר כל אפשרות טיפול, וכלום לא עזר לכם, סביר להניח כי ניתוח מרפק בהחלט יעזור לכם, ותחוו הקלה משמעותית בכאבי מפרקים עצומים, והקלה בחוסר תנועה.

 

מה יש להביא בחשבון לפני ביצוע ניתוחי מפרק?

נאמר כי "ידע זה כוח", ולפני שתעברו ניתוחי מרפק, כדאי שתלמדו עליהם קצת יותר. כמו למשל, יש עדות לניתוחים שכאלו כבר מאזור שנות השבעים. כאשר המפרק הינו ציר, אשר ממוקם בין הזרוע העליונה לבין האמה, והוא מוחזק במקביל לרצועות. בשל נוכחות מועטה של עצם, שמצויה בתוך המפרק, לעומת הברכיים או הירך, ונזק אפשרי שעשוי לקרות כתוצאה ממחלה ניוונית קשה של דלקת מפרקים, כי אז מפרקים אלו עשויים שלא להחזיק מעמד יותר מדי זמן, בלשון המעטה, כמו במקרים של החלפת מפרקי הירך, למשל. מרבית אלו שחפצים בניתוח כזה, מונעים מן המצב שלאורו טווח התנועה של המפרק שלהם מוגבל והצטמצם באופן ניכר, באופן שכזה שהם אינם מסוגלים לעשות את התנועות הבסיסיות ביותר.

בשנים האחרונות, בעקבות ההתקדמות המטאורית של הרפואה, אפשר למגר את  כל הכאבים הקשים מנשוא הללו, באמצעות ניתוח של החלפת המפרק. במידה ומעניין אתכם ניתוח להשתלת מפרק מלאכותי, כדאי שתדעו שאין כל הבטחה שתטיבו ביישור המפרק ושתסבלו מפחות כאבים, אבל זאת כבר הבחירה האישית שלכם, כל אחד ושיקוליו הוא. 

על מנת לסבר את אוזניכם, נספר לכם, כאן ועכשיו, כי קיימות שלוש קטגוריות מובילות של החלפות מפרק מלאכותי בנמצא כיום. ככל שהרצועות שלכם נמצאות בתפקוד מיטבי יותר, באופן הזה מתבקשת פחות הנחיצות של החלפת המפרק, ומעטים המצבים שהמפרק ישתחרר בשל פיתול של השתל שמחדירים לעצם. אך נסייג את דברינו, עם האמירה הנוקבת, שבמידה והמחלה הרסה את הרצועות, או שכבר עברתם הליך כירורגי כזה או אחר, סביר להניח שהמנתח יעשה שימוש בהחלפת מפרק מלאה. אבל זה כבר נתון לדיון אחר.

מתי ניתוחי מפרק הם מחויבי המציאות?

ממרום הניסיון של מנתחים, אשר ביצעו כמות בלתי נדלית של ניתוחי מרפק, במטופלים שחוו כאבים קשים וכרוניים, עם בעיות בתפקוד, הניתוח של מפרק חלופי, מאיזה סוג שלא יהיה, עשוי לתמוך באיכות חיים טובה יותר, באופן שאין עוד כדוגמתו, ושיתמוך בחיים הרבה יותר טובים למטופל. ברם, כל חולה בפוטנציה, באשר הוא, חייב להבין שיש סיכונים שכרוכים בניתוחים שכאלו, כמו למשל – שהשתל במרפק עשוי להשתחרר, לעומת בניתוח של כתף, ירך או לחלופין ברך, בפרט במידה והחולה מתנייד באמצעות קביים או מקלות הליכה.

בשל כך, יש לבחור בגישה ניתוחית יותר שמרנית, שמלווה במידה ניכרת של זהירות, מאשר הגישה שבה נוקטים בהליך כירורגי קונבנציונלי של החלפת מפרק הירך. זאת ועוד, בסך הכללי, הליך כירורגי של החלפת המפרק עשוי להיות פשוט דרך נפלאה למטופל שעונה על כל הקריטריונים המתאימים, ואפשר לצלוח את הטיפול שלו בלי יותר מדי סיבוכים. אף במידה והחלפת המפרק הראשונית משתחררת ומחויב המציאות לשנות את המצב.

מה כדאי שתדעו על ניתוחי מפרק?

יש הרבה דברים שכדאי שתדעו על ניתוחי מרפק. נתחיל בכך, שבמידה ואתם והמנתח תמימי דעים כי ניתוח להחלפת מפרק יהיה אפקטיבי לכם, למרות כל הסיכונים שהוצגו בפניכם, ואתם בוודאי מודעים אליהם מלכתחילה, כי אז בדרך כלל תהליכים שכאלה יבוצעו במסגרת של אשפוז של כמה ימים בבית חולים, תוך כדי ביצוע של הרדמה כללית, מן הסתם. הפרוצדורה הרפואית הזאת נמשכת בסביבות השעתיים, אשר במהלך השעתיים הללו יפסיקו את אספקת הדם למקום המנותח. הסיכון הכי ניכר בכך, בא לידי ביטוי בהיתכנות של פגיעה עצבית בתוך העצב האולנרי, שהינו העצב אשר שולט במספר גידים ושרירים ביד, לצורך העניין, או שבר בעצמות שסמוכות למרפק. שני התרחישים הללו מוגדרים כסיכוי של פחות מאחוז אחד שיקרו בכלל. בתום הניתוח אתם צריכים להכין את עצמכם נפשית לכך שתפתחו זיהום במקום הניתוח, גם כן בסבירות של אחוז אחד בלבד.

זיהום שכזה, סביר להניח, שיטופל באמצעות נטילה של תרופה אנטיביוטית, ובמצבים קיצוניים, תידרש הסרה של תחליף המפרק שהושתל לכם. כאשר הכול הולך למישרין, תוכלו להתחיל, בזהירות רבה, להזיז את המפרק כבר ביום שאחרי הניתוח, אך עדיין להישאר באשפוז כמה ימים, כאשר זמן האשפוז נגזר מרמת הכאבים שאתם חווים כתוצאה מההליך הכירורגי שעברתם, ועד כמה השיקום שלכם מוצלח, או לאו. לרוב, כשבעה ימים לאחר ניתוח המפרק, תהיו מסוגלים לצאת לחופשי, עם פעילות מתונה וזהירה ביותר. בחודש וחצי הראשונים שלאחר ניתוח המפרק, תהיו קצת מוגבלים בתנועה, אבל מיד בתום זה, תוכלו לשוב לחיי השגרה שלכם.

Call Now Button