פגיעות כף יד במבוגרים

כפות הידיים שלנו הן איבר פעיל מאוד איתו אנחנו מבצעים אינספור פעולות במהלך היממה, כתוצאה מכך הידיים שלנו חשופות למגוון רחב של פגיעות. 

במאמר זה נציג בפניכם פגיעות ידיים נפוצות ואת דרכי הטיפול בהן.

אצבע פטיש

פציעה זו נגרמת כתוצאה מקרע של הגיד המיישר בקצה האגודל או בקצה האצבע.

הפציעה מתבטאת בנפילה של קצה האצבע, אי יכולת ליישר את קצה האצבע, אודם, כאב ונפיחות באזור.

במקרים מסוימים כאשר הגיד נתלש נתלשת יחד איתו חתיכת עצם מהגליל המרוחק, זהו המקום בו הגיד מתחבר לעצם, כתוצאה מכך נוצר שבר של בסיס עצם הגליל.

פציעה זו נקראת כך מכיוון נוצרת מעין צורת פטיש כאשר החלק האחרון של האצבע צנוח ואינו יכול להתיישר.

פציעה זו היא פציעה נפוצה מאוד בקרב ספורטאים, אצל ספורטאים הפציעה בדרך כלל נגרמת כתוצאה ממכה ישירה של כדור באצבע כאשר היא ישרה. פגיעה ישירה באצבע כאשר היא ישרה, גם אם היא לא חזקה, יכולה לגרום לקרע בגיד המיישר.

התסמינים של אצבע פטיש הם:

חוסר יכולת ליישר את חלקה האחרון של האצבע, כאב ונפיחות באזור בסיס הציפורן. במידה וחווים את אחד מתסמינים אלו יש לקבוע פגישה אצל אורטופד מומחה לכף היד ולבצע אצלו בדיקה שתאבחן בצורה ברורה את הבעיה. כדי לשלול נזק לעצם הגליל יש צורך בביצוע צילום רנטגן.

במידה ואתם חווים את אחד מהתסמינים הללו חשוב לגשת לטיפול בהקדם האפשרי.

ברוב המקרים הטיפול באצבע פטיש יעשה על ידי קיבוע של האצבע בצורה ישרה באמצעות סד. ברוב המקרים תקופת הקיבוע נעה בין שישה שבועות לשמונה שבועות. במהלך תקופה זו אסור להוריד את הסד מן האצבע. לאחר הורדת הסד יש לחבוש את האצבע במשך שישה שבועות נוספים אך רק בלילה. במקרים חמורים יותר בהם נגרם שבר גדול או פצע חתך גדול, יהיה על המטופל לעבור ניתוח. בניתוח יתפרו את הגיד בחזרה למקומו או שיבצעו קיבוע לעצם השבורה.

תסמונת דה קרוון

תסמונת דה קרוון היא שמה של דלקת במעטפת 2 הגידים המיישרים של האגודל, שני גידים אלו עוברים יחד בתעלה הנמצאת בצד שורש כף היד בדרכם לאגודל. המעטפת מכילה בתוכה נוזל סיכה אשר מאפשר לגידים לנוע בתנועת החלקה ללא הגבלה. כתוצאה מן החיכוך בין שני הגידים יכולה להיווצר דלקת אשר מלווה בכאבים בכל תנועה של האגודל.

תסמונת דה קרוון מתבטאת בכאבים הולכים ומתגברים בעיקר בעת תנועת האגודל, בעת הרמת משאות כבדים, כמו כן הכאבים יכולים להיות מלווים בנפיחות מקומית.

אבחון התסמונת נעשה על ידי בדיקת היד, במקרים נדירים יהיה צורך בבדיקת אולטרסאונד.

דרכי הטיפול בתסמונת דה קרוון הן: נטילת משככי כאבים, הימנעות מפעולות אשר גורמות לכאב, קיבוע האגודל ומפרק שורש כף היד באמצעות סד, פיזיותרפיה, הזרקה של סטרואידים אל המעטפת כדי להוריד את הנפיחות במקום וכדי להקל על הכאב, במקרים חמורים או במקרים בהם הטיפול השמרני לא צלח יש צורך בניתוח. הניתוח מבוצע תחת הרדמה מקומית ואין צורך באשפוז אחריו. במהלך הניתוח פותחים את המעטפת כדי שלגידים יהיה יותר מקום ובכך מונעים את החיכוך ביניהם.

שחיקת מפרק האגודל

מפרק האגודל הוא נקודת מפגש של העצם הקצרה בבסיס האגודל ושל העצם המטה קרפלית. מעל שתי העצמות הללו קיימת שכבת סחוס אשר מאפשרת תנועה וחיכוך בין שתי העצמות. שחיקת הסחוס פוגעת ביכולת של האגודל לנוע ומובילה לכאבים והגבלה בתנועה.

השחיקה במפרק בסיס האגודל היא שחיקה טבעית הנעשית עם השנים. שחיקת מפרק האגודל שכיחה יותר אצל אנשים מבוגרים. קיימים מספר גורמים אשר יכולים להוביל לשחיקה מוגברת של הסחוס:

  1. שימוש רב ולא זהיר במפרק. שחיקת סחוס מפרק האגודל נפוצה בקרב נגנים ואנשי מחשבים. אצל אנשים אשר נוטים להעמיס על האגודל באופן יום יומי קיימים סיכויים גדולים יותר לשחוק את מפרק האגודל.
  2. שחיקת מפרק האגודל יכולה להיגרם כתוצאה מפציעה, למשל נקע או שבר באגודל.
  3. נשים מעל גיל ארבעים נוטות לסבול משחיקת מפרק האגודל יותר מאשר נשים לפני גיל ארבעים.

שחיקת מפרק האגודל תתבטא בכאבים חדים בזמן אחיזת חפצים, נפיחות, הגבלה בתנועת האגודל. התסמינים הללו מחמירים כאשר לא נעשה טיפול מתאים.

דרכי טיפול בשחיקת בסיס האגודל:

  1. סד תומך למפרק הנשחק – השימוש בסד אשר מייצב את האצבע תורם להפחתת הכאבים ומאפשר תנועה רבה יותר של האגודל ללא כאב תוך כדי הפחתת העומס על המפרק בזכות השימוש בסד.
  2. פיזיותרפיה – הטיפול הפיזיותרפי תורם להפחתת הכאב ולשיפור טווחי התנועה של האגודל. תרגילי הפיזיותרפיה מחזקים את התמיכה של השרירים באזור, כמו כן תרגילי הפיזיותרפיה תורמים לשיפור המודעות ליכולת התנועה של המפרק ולשימור המצב הנוכחי של המפרק(מניעת שחיקה נוספת של המפרק עקב עומס רב אשר מופעל על מפרק בסיס האגודל).
  3. שימוש בתרופות נוגדות דלקת או סטרואידים – שימוש בתרופות נוגדות דלקת תורם להפחתת התהליך הדלקתי במפרק וכתוצאה מכך להפחתה בתחושת הכאב ולעצירת תהליך השחיקה של הסחוס.
  4. הרגלי תנועה חדשים – חשוב לשלב במהלך הטיפולים השמרניים תנועות אשר ישמרו את מצב המפרק וימנעו ממנו עומסים נוספים או שחיקה נוספת שלו. כדאי להתחיל ולשלב תנועות אשר ישמרו את מצב המפרק כבר בתחילת תהליך הטיפול. 
Call Now Button