כיצד לשמור על בריאות כף היד

כפות הידיים שלנו מבצעות במהלך היום אינספור פעולות מורכבות ועדינות כמו למשל: כתיבה, ציור, פעולות כחלק משגרת העבודה שלנו, פעולות שאנו עושים בית וכמעט בכל פעולה במהלך היום אנו משתמשים בכפות הידיים שלנו. מפרקי כף היד שלנו משתתפים בפעולות אשר דורשות כוח כדי לבצע אותן, כמו כן, מפרקי כף היד משתתפים בפעולות אשר דורשות עדינות ודיוק.

שורש כף היד ואזור התעלה הקרפלית הם אזורים אשר רגישים ללחץ פיזי. הרמה של משקלים כבדים או החזקת כף היד בצורה שאינה מאפשרת זרימה טובה של דם לאורך כף היד, עלולים להגדיל את הסיכויים לסבול מדלקת בשורש כף היד או מתסמונת התעלה הקרפלית.

 

מבנה שורש כף היד

שורש כף היד מחבר את כף היד לאמה. באזור בו נמצא שורש כף היד נמצאת גם התעלה הקרפלית, התעלה הקרפלית היא תעלה שמעליה נמצאים רצועות וגידים ובתוכה עוברים כלי דם שמטרתם לספק דם לכף היד.

נתחיל להרגיש לחץ באזור התעלה הקרפלית כאשר נקפל את היד למשך זמן רב וכתוצאה מכך הדם לא יזרום אל כף היד באופן תקין. מחקרים מסוימים מראים כי קיים קשר בין תסמונת התעלה הקרפלית או דלקת בשורש כף היד לבין עבודות בהן כף היד מוחזקת זמן רב בצורה בה נוצר לחץ בתעלה הקרפלית.

 

מהם הגורמים להיווצרות דלקת בשורש כף היד

  1. דלקת בשורש כף היד יכולה להיווצר כתוצאה ממחלות כרוניות מסוימות כגון: סוכרת ודלקת מפרקים.
  2. דלקת בשורש כף היד יכולה להיווצר כתוצאה מהרגלי חיים לקויים כגון: עישון, עודף משקל, ותזונה לקויה. כל ההרגלים הללו מעלים את הסיכויים להיווצרות דלקת בשורש כף היד.
  3. דלקת בשורש כף היד היא גם עניין גנטי – מבנה התעלה הקרפלית וגם הנטייה של האזור להתקשות הם גנטיים, מחקרים מראים כי הגורם המשפיע ביותר על דלקת בשורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפלית הוא נטייה גנטית.

 לפי ההערכה אחד מכל שלושה יסבול מדלקת בשורש כף היד בשלב מסוים בחייו. נשים סובלות מדלקות בשורש כף היד יותר מגברים, ניתן לשער שזה בגלל מבנה דק יותר של מפרק היד, כמו כן דלקת בשורש כף היד נפוצה לאחר הריון ואצל אנשים מעל גיל חמישים.

 

כיצד מטפלים בדלקת בשורש כף היד?

קיימות מספר דרכים לטיפול בדלקת בשורש כף היד, מגוון הטיפולים מאפשר התאמה של הטיפול בהתאם לחומרת הבעיה. 

הטיפול השמרני

טיפול שמרני הוא טיפול אשר לא כולל בתוכו ניתוח. הטיפולים השמרניים עבור אדם הסובל מדלקת בשורש כף היד או בתסמונת התעלה הקרפלית הם חבישת סד באזור המפרק הפגוע, מטרתו של הסד היא להבטיח כי המפרק ישאר בתנוחה אשר מאפשרת זרימת דם בצורה טובה, דרך טיפול שמרנית נוספת היא פיזיותרפיה למפרק ונטילת תרופות נוגדות דלקת. במקרים מסוימים מזריקים סטרואידים באזור הדלקת כדי להפחית את גורמי הדלקת, כמו כן מייבשים את הנוזלים כדי להפחית את הלחץ באזור שורש כף היד.

חשוב כי הטיפול לא יקנה רק הקלה מיידית אלא גם יפחית את גורמי הדלקת. במידה והדלקת בשורש כף היד נובעת ממחלה אחרת – חשוב לטפל במחלת המקור. במידה והרגלי החיים של המטופל לא בריאים, יומלץ לו לעבור לתפריט בריא יותר ולשלב פעילות גופנית בשגרת היום יום שלו, כמו כן כדאי להפסיק לעשן.

במידה והטיפול השמרני לא מספיק, קיימת האפשרות לבחור בניתוח לשחרור לחץ בתעלה הקרפלית. 

במהלך הניתוח יבוצע חתך ברצועה אשר עוטפת את התעלה הקרפלית, כתוצאה מכך ההיצרות בשורש כף היד מתרווחת. ניתוח לשחרור לחץ בתעלה הקרפלית הוא ניתוח פשוט אשר ברוב המקרים נמשך לא יותר מעשרים דקות. ניתוח המפרק נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית.

האם ניתן למנוע דלקת בשורש כף היד?

כפי שנאמר כבר מאמר זה, הגורם המשפיע ביותר על דלקת בשורש כף היד או תסמונת התעלה הקרפלית הוא נטייה גנטית. אך למרות זאת, שמירה על הרגלי חיים בריאים יעזרו מאוד לשמור על מפרק כף היד שלנו בריא, גם במקרים בהם קיימת נטייה להתקשחות של המבנה הגרמי במפרק או במקרים בהם מבנה המפרק הוא צר. מומלץ להשתמש בעכבר ומקלדת ארגונומיים אשר עוזרים לשמור על זרימת דם טובה אל כף היד, שימו לב לצורה בה אתם מחזיקים את כפות הידיים שלכם והשתדלו לשמור על מפרק פרוש וישר ולא על מפרק מקופל למשך זמן רב. מומלץ לקחת הפסקות קצרות במהלך היום ולהזיז את כפות הידיים בצורה מעגלית כדי לשמור על תנועתיות וזרימת דם תקינה אל כפות הידיים.

 

תסמונת התעלה הקרפלית

התעלה הקרפלית היא אזור בשורש כף היד אשר דרכו עוברים כלי דם והעצב המדיאני אל כף היד, העצב המדיאני הוא העצב אשר מעצבב את שלוש וחצי האצבעות הראשונות. במקרים בהם מופעל לחץ על אזור התעלה הקרפלית, מסיבות חיצוניות או מסיבות פיזיולוגיות ( למשל סחיבת משקלים כבדים או החזקת היד בתנוחה שאינה מאפשרת זרימה תקינה של דם) נוצר לחץ גם על העצב המדיאני, דבר אשר גורם לנימול, חולשה, וקושי בתפקוד של האזורים אותם מעצבב העצב המדיאני. זוהי תסמונת התעלה הקרפלית.

במקרים מסוימים שינוי המבנה של התעלה הקרפלית גורם להיווצרות דלקת. דלקת בשורש כף היד גורמת ללחץ נוסף אך ניתן לטפל בדלקת באמצעות טיפול שמרני הכולל נטילת תרופות נוגדות דלקות.

Call Now Button