מהם הסוגים הנפוצים של דלקת פרקים?

ישנם סוגים שונים של דלקת פרקים הפוגעים במפרקי הגוף, לרבות מפרקי הידיים, הרגליים, עמוד השדרה, הצוואר והאגן. דלקת פרקים נחשבת למחלה כרונית, שלא ניתן לרפא. הטיפול בסוגים השונים של דלקת פרקים נועד להקל על התסמינים ולעכב את קצב התקדמות המחלה ואופן הפגיעה במפרקים. במאמר זה נרחיב לגבי הסוגים הנפוצים של הדלקת, מאפיינים ואפשרויות הטיפול. על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

לחיות עם דלקת פרקים

החיים לצד דלקת פרקים מצריכים שינויים לא פשוטים באורח החיים לצד טיפול קבוע, על מנת לאפשר לחולים להמשיך לנהל שיגרת חיים פעילה. מלבד הסוגים השונים של הדלקת לגביהם נרחיב בהמשך המאמר, מקובל לסווג את חומרת הדלקת לפי מספר המפרקים שבהם היא פוגעת. הסיווג הקל ביותר מכונה, מונו ארתריתיס וזו דלקת מפרקים שפגעה במפרק אחד בלבד.

מהקל אל הכבד

דלקת חמורה יותר היא, דלקת מפרקים שפוגעת בעד ארבעה מפרקים, מבלי לערב את מפרקי עמוד השדרה. והמופע החריף ביותר של דלקת פרקים היא כזו הפוגעת גם בעמוד השדרה. בין יתר הסוגים של דלקת פרקים ניתן למנות, דלקת חוליות מקשחת, דלקת חוליות הצוואר, זאבת, שגדון, דלקת מפרקים ספחתית, דלקת פרקים תגובתית ודלקת פרקים שניונית.

ישנם שני סוגים שנפוצים יותר באוכלוסייה מהשאר לגביהם נתרכז בהמשך מאמר זה והם, דלקת פרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית.

דלקת פרקים ניוונית

דלקת ניוונית נפוצה במיוחד בקרב בני הגיל השלישי והיא חלק מתהליך ניווני טבעי של המפרקים. דלקת פרקים מסוג זה היא הגורם השכיח לנכות בגילאים מבוגרים והיא גורמת לתהליך דלקתי ברקמות העוטפות את הפרקים ולהתפתחות של זיזי עצם בולטים בשוליהם. כאמור הדלקת בדרך כלל מתפתחת באנשים מעל גיל 50 אך היא יכולה להופיע בכל גיל כתוצאה מטראומה או מחלה.

תסמינים לדלקת ניוונית

דלקת פרקים ניוונית עלולה לפגוע במספר מפרקים בו זמנית ולגרום להפרעות בשיווי משקל, נוקשות במפרקים, רעשים וחריקות בהנעת המפרק, הגבלה תנועתית ודלקות ברצועות המחברות בין המפרקים. תסמיני הדלקת עשויים להיות רגישות במפרקים, כאב מוגבר ונוקשות במיוחד לאחר העדר פעילות, חולשה וניוון שרירים ומפרקים הנראים מעט גדולים יותר מן הרגיל.

טיפול בתסמינים או ניתוח

לדלקת פרקים ניוונית אין טיפול שיכול לעצור אותה לחלוטין והטיפול הניתן בעיקרו לתת מענה לתסמינים, להפחית את הכאב ככל שניתן את המשך השימוש במפרקים הפגועים. שילוב נכון של פיזיותרפיה, דיאטה והתעמלות יכול לעזור להפחית את הכאב ולהקל על המוגבלות בתנועה. ישנם מקרים בהם יהיה צורך בהליכים כירורגיים כמו, ניתוח להחלפת מפרק או איחוי של המפרק ועוד.

דלקת פרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא למעשה מחלה דלקתית אוטואימונית המתאפיינת בעיקר בכאבי מפרקים. הכאב שכיח במיוחד במפרקים הקטנים שבמפרקי האצבעות ובכפות הידיים. הדלקת אינה תוצאה של גורם זיהומי, כמו נגיף או חיידק אלא של פעילות לא מוּוסתת של מערכת החיסון המופעלת כנגד הגוף עצמו. גורמי הסיכון לדלקת שגרונית כוללים גורמים מולדים ונרכשים.

תסמינים של דלקת פרקים שגרונית

התסמינים בדרך כלל נובעים מהתגובה הדלקתית של המערכת החיסונית. התסמין השכיח ביותר הוא של כאב מפרקים ומקורו בדלקת ברקמה המזינה את המפרק ובחומרים המופרשים מהתאים במערכת החיסונית בתגובה לדלקת. תסמין נוסף הוא קשיון בתנועת המפרקים. הדבר בא לידי ביטוי לאחר שנת הלילה או מנוחה והוא נחווה כמעין תחושת "תקיעוּת" של המפרק.

תפיחות מרפקית ויובש בעין

תסמין נוסף שלעיתים מלווה לדלקת פרקים שגרונית הוא של תפיחות מפרקית. התפיחות למעשה נגרמת בעקבות הצטברות של נוזל דלקתי אשר הגוף מייצר בתגובה לדלקת במפרק. מלבד התסמינים במקום הדלקת וסביבתה במקרים רבים לדלקת נלווה גם יובש בעין, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה.

טיפול בדלקת שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית הנה מחלה בעל שכיחות גבוהה יחסית, הגורמת לסבל, וללא טיפול מתאים עלולה להוביל למגבלות גופניות חמורות. בשנים האחרונות, חלה התקדמות רבה בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית ומתפתחת יכולת של ממש לעצור את התהליך.

הטיפול בדלקת מפרקים שגרונית נועד להגיע להפוגה או לרמת פעילות נמוכה של המחלה. הטיפול מבוסס על תכשירים שונים המשנים את מהלך המחלה וביצוע הערכה של החולה מידי 3 חודשים. במהלך הטיפול מנסים מספר תכשירים סינתטיים ובמידת הצורך עוברים לטיפולים ביולוגיים. כחלק מהטיפול, נעשה שימוש גם בסטרואידים במינונים נמוכים, לשיפור בתהליך הדלקתי.

אבחון וטיפול דלקת פרקים

לסיכום הנושא, במאמר זה התמקדנו בשני הסוגי הנפוצים של דלקת פרקים, דלקת פרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית. כפי שציינו, דלקות פרקים פוגעות בפרקי הגוף וגורמות לנזקים מבניים של הפרקים, דבר המלווה בכאבים עזים ובפגיעה בטווחי התנועה.

דלקת פרקים ניוונית היא כאמור הסיבה הנפוצה ביותר לנכות בגילאים המבוגרים ודלקות פרקים שגרונית פוגעות גם באוכלוסיות צעירות יותר. חשוב לעשות אבחון נכון ולקבוע טיפול מתאים, על מנת להאט את קצב התפתחות של המחלה ולמנוע את התסמינים החמורים בתקופות של התלקחות.

Call Now Button