פגיעות כף יד בילדים

הידיים הן אחד מהאיברים החשובים ביותר בגופנו, אנו משתמשים בידיים בכל יום כדי לאכול, לנהוג, לעשות ספורט, להתלבש ולעוד פעולות רבות. על מנת שהידיים שלנו יתפקדו כראוי הן צריכות תחושה ותנועה בגידים, בשרירים ובמפרקים. כאשר הידיים שלנו נפגעות אנחנו לא יכולים לתפקד כראוי, דבר הפוגע באורח החיים ובשגרת היום יום שלנו.

במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנושא פגיעות כף יד.

 

כף היד

כפות הידיים שלנו הן דבר גאוני. יכולות התנועה והתפקוד שלהן משמשות אותנו כמעט לכל פעולה שאנו עושים, היכולת לבצע מגוון כה רחב של פעולות באמצעות הידיים אפשרית בזכות המפרקים, העצמות והשרירים הרבים הקיימים בה. כתוצאה מהשימוש הרב שאנחנו עושים בידיים שלנו הן נחשפות לפציעות רבות. ברוב הגדול של המקרים הידיים שלנו נפגעות כתוצאה מעומס יתר. אך פציעה של כף היד יכולה להיגרם גם מחבלה.

דרך אפשרית להיחבל בידיים היא למשל נפילה על הידיים בעת עשיית ספורט. להלן מספר בעיות בריאותיות שעלולת לגרום לכאבים בכפות הידיים:

כאב בכפות הידיים יכול לנבוע מדלקות בגידים.

כאב בכפות הידיים יכול לנבוע מדלקות של סיבי עצב פריפריים.

כאב בכפות הידיים יכול לנבוע משברים ופריקות.

חשוב לגשת לרופא מומחה באותו הרגע בו אנחנו מתחילים להרגיש כאבים בכפות הידיים.

 

פציעות ידיים נפוצות

נהוג לסווג את פציעות הידיים לשתי קבוצות: פציעות טראומטיות (פציעות בעקבות חבלה) פציעות בעקבות עומס יתר הנקראות גם פציעות ספורט למרות שספורטאים הם לא היחידים אשר סובלים מפציעות אלו.

חלק מהפציעות עלולות להיגרם כתוצאה מחבלה וחלק מהן עלולות להיגרם כתוצאה מעומס יתר.

ניתן לסווג את פציעות הידיים גם לפי הרקמה שנפגעה למשל: פציעה בגידים, פציעה ברקמת השריר ועוד…

להלן מספר סוגי פציעות נפוצות:

פציעות ספורט נפוצות:

אצבע הדק –

אצבע הדק היא אחת מפציעות היד הנפוצות ביותר. שמה של הפציעה הוא כזה מכיוון שהיא נוטה לקרות באצבע המורה ברוב המקרים, האצבע המורה היא האצבע איתה לוחצים על ההדק ולכן זהו השם שניתן לפציעה זו. אצבע הדק נגרמת כתוצאה מתהליך של הזדקנות הרקמות באזור בסיס האצבע שנפגעה.

כתוצאה מהפגיעה מתעבה הגיד המכופף של האצבע ונוצר מצב בו האצבע מכופפת מעט גם כשהיא רפויה.

כאשר מנסים ליישר את האצבע היא משמיע צליל המזכיר נקישה, כאשר המצב חמור יותר אין אפשרות ליישר את האצבע כלל ויהיה צורך בשימוש בכוח כדי להחזיר את האצבע למקומה.

ברוב המקרים ניתן לפתור את הבעיה לפרק זמן ארוך על ידי זריקת סטרואידים, ניתן לבצע את זריקה זו מספר פעמים. במידה והאדם אשר נפצע לא מעוניין בזריקת סטרואידים יש צורך בביצוע ניתוח כירורגי בכף היד.

 

אצבע פטישונית –

כאשר מדברים על אצבע פטישונית מתכוונים לפגיעה בגיד המיישר של האצבע במפרק האחרון שלה. השם של הפציעה נובע מצורת הפטיש המתקבלת כאשר החלק האחרון של האצבע צנוח ואינו מצליח להתיישר. 

ברוב המקרים אצבע פטישונית נגרמת כתוצאה מחבלה ישירה לאצבע, בחלק מהמקרים החבלה נגרמת מפגיעה ישירה של כדור בעת משחק כדור כלשהו, פגיעת הכדור גורמת לכיפוף חזק של קצה האצבע, עקב כך הגיד המיישר נתלש ומאבד את אחיזתו בעצם. הגיד מאבד את היכולת ליישר את קצה האצבע וקצה האצבע נשאר צנוח. בחלק מהמקרים כאשר הגיד נתלש נתלשת איתו גם פיסת עצם וכתוצאה מכך נוצר שבר של בסיס עצם הגליל.  

אצבע פטישונית יכולה להיגרם כתוצאה מפציעה. הגיד המיישר יכול להיחתך כאשר נגרם חתך עמוק בסמוך לציפורן.

הסימנים לאצבע פטישונית הינם: נפיחות וכאב באזור בסיס הציפורן, חוסר יכולת ליישר את החלק האחרון של האצבע.

כאשר חווים את אחד מהסימנים הללו יש לגשת לאורטופד מומחה לכף היד ולבצע אצלו בדיקה על מנת להגיע לאבחנה ברורה. יש צורך בביצוע צילום רנטגן כדי לבדוק אם נגרם נזק לעצם הגליל. 

 

טיפול באצבע פטישונית יעשה לרוב על ידי קיבוע האצבע בצורה ישרה באמצעות אצבעון פלסטי. בדרך כלל יהיה צורך בקיבוע האצבע במשך 6 שבועות לאורך כל היום. אסור להוריד את האצבעון אפילו לרגע אחד במהלך התקופה הזו. לאחר מכן יש להמשיך בחבישת הקיבוע במשך 6 שבועות נוספים אך רק בשעות הלילה. במקרי קיצון בהם נגרם שבר גדול או פצע חתך מסיבי, יהיה צורך בביצוע ניתוח. במהלך הניתוח הגיד יתפר בחזרה למקומו או שיעשה קיבוע לעצם השבורה.

 

פציעות טראומטיות נפוצות:

שבר מתאגרף –

שבר זה נקרא כך מכיוון שהסיבה הנפוצה ביותר לשברים מסוג זה היא הפעלה לא נכונה של כוח כנגד אובייקט קשיח בזווית לא נכונה הגורמת ליצירת עיקול על גבי העצם. השבר מתרחש כאשר יש פגיעה בעצמות כף היד היוצרות את הפרקים. שבר מתאגרף נגרם כתוצאה משבירת צוואר המסרק החמישי.

עצמות המסרק הן העצמות הארוכות בכף היד והן מחברות את עצמות שורש כף היד לעצמות האצבעות.

שברים מסוג זה הינם שברים נפוצים והם יכולים להיגרם ממגוון סיבות כמו למשל: חבלה ישירה, מעיכה של היד, כח סיבובי ועוד…

בדרך כלל הטיפול בשבר מתאגרף יהיה על ידי קיבוע באמצעות גבס למשך מספר שבועות, במקרים בהם ישנה תזוזה משמעותית בין חלקי השבר ינסו לשחזר את השבר על ידי משיכה תחת הרדמה מקומית של האצבע או על ידי ניתוח.

 

לסיכום, במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנושא פגיעות כף יד. אנו מקווים כי מאמר זה תרם לכם בצורה כזו או אחרת.

 

Call Now Button