כאבים בירך הסיבות לכאבים טיפול ומניעה

כאבים בירך הינה תופעה שכיחה היכולה להיגרם ממספר סיבות. התופעה מעסיקה אנשים רבים, זאת משום שלעיתים כאבים בירך יכולים להוביל לעצירה של אורח החיים הרגיל בשל כאבים. הכאבים יכולים להפריע בדברים הפשוטים ביותר כמו הליכה או ישיבה על כיסא. בדיוק בגלל זה כדאי להכיר את הסיבות לכאבים ואיך ניתן לטפל בהם.

מהם הסיבות לכאבים בירך

לכאבים בירך סיבות רבות. ואנו נפרט על הדומיננטיות מביניהן.

דלקת מפרקים

זוהי אחת הסיבות הנפוצות ביותר לכאבים בירך. הדלקת נוצרת משחיקת סחוס – זוהי תופעה טבעית ולא נדירה באופן מיוחד. לעיתים שחקית הסחוס מתרחשת באופן מהיר ונוצרת דלקת. כמובן לא כל שחיקת סחוס מובילה לדלקת, אך כשנוצרת דלקת במפרק הירך הכאבים יכולים להיות בעוצמה גבוהה ולהשתלט על אורך החיים הנורמלי של האדם.

הבעיה נפוצה בעיקר בגיל השלישי, כך שהיא מלווה לבעיות נוספות שהאדם חווה. כשהבעיה נוצרת לאדם בגיל השלישי, על האורתופד לאבחן האם הקודי בהליכה נוצר מדלקת בירך, או מבעיה אחרת שיש לאדם זה. כך לדוגמה מקור הבעיה האמיתי יכול להיות כאבי גב.

התחושה בדקלת מפרקים היא תחושה של נוקשות בירך. בעקבות הנוקשות טווח התנועה של האדם קטן. תחילה הכאב הוא חלש, וככל שהדלקת מדרדרת כך רמת הכאב עולה.

שברים בירך

ככל שעולים בגיל, העצמות נחלשות. תופעה זו נקראת אוסטאופורוזיס. בעברית משמעות הדבר היא בריחת סידן. ככל שעולים בגין בריחת הסידן עולה (בעיקר לנשים) ונחלשות העצמות. הדבר יכול להוביל לשבירת הירך. זה יכול לקרות גם מנפילה קטנה שבגילים מוקדמים יותר לא היתה יוצרת אף בעיה. הכאבים משבירת ירך עצומים.

דלקת בגידי הירך

כדי להבין את הדלקת יש להבין מהם הגידים. הגידים הנם הרקמות שמחברות בין העצמות של האדם לבין השרירים שלו. אם האדם עשה פעולה מאומנת כמו פעילות גופנית שמעבר לרמת המסוגלות שלו, עלולה להתפתח דלקת בגידים בירך. לכן, אם אתם מרגישים כאבים לאחר פעילות גופנית, ייתכן שהתאמצתם יותר מדי וגרמתם לדלקת.

קרע לברום בירך

זהו קרע שמתרחש בסחוס של הירך. הסחוס נקרא לברום. הסחוס משאיר את מפרק הירך במקומו. זוהי בעיה שבדרך כלל יש לספורטאים אשר מבצעים פעולות חזרתיות שמסובבות את המפרק.

סרטן

לעיתים הכאבים שאתם חשים בירך עלולים להיות כתופעה ממחלת הסרטן. גם בירך יכולים להיווצר גידולים סרטניים אשר גורמים לכאב רב במקום. לרוב יחד עם הכאב בירך יהיו כאבים נוספים במקומות אחרים בגופכם (באזור העצמות).

מה חשים כשמרגישים כאבים בירך?

הכאבים יכולים לגרום למספר תופעות משתנות. ישנם בני אדם שחשים כאבים מסוג אחד ואחרים מסוג אחר. לאדם יכולות להיות כמה מתסמיני כאבי הירך שנציין להלן.

הקושי הנפוץ ביותר הוא רושי בהליכה. האדם עם הכאבים יצלע. בנוסף, טווח התנוע קטן בצורה משמעותית. כאבים נוספים יכולים להיות כאבים במפשעה ובירכיים. כאב הירכיים יכול להיות גם במהלך השינה וכתוצאה מכך יהיה קשה לישון על הצד בו ממוקמת הירך הכואבת.

כאבים בירך יגרמו לרגישות שלה. כלומר, גם היא תהיה רגישה למגע גם תרגישו שמפיצה חום, והיא גם תהא נפוחה.

כיצד מטפלים?

כמובן שיש להתייעץ עם אורתופד מוסך טרם הטיפול. ד"ר אריאל פורמן, הינו אורתופד מוסמך, ומומחה להחלפת מפרקים. בנוסף, הוא מנהל תחום הירך במחלקה האורתופדית בבית החולים ברזילי. ניתן לקבוע שיחת ייעוץ בה ימסור את כל הפרטים.

נפרט כעת על מספר דרכי טיפול:

טיפול תרופתי

ניתן לקחת מספר תרופות שונות אשר אמורות לשכך את הכאב. בנוסף לתרופות משככות הכאביםף ניתן לקחת תקופות אנטי דלקתיות וזריקות.

פעילות גופנית

ניתן לבקש מאורתופד לבנות לכם תוכנית אימון גופני מותאמת. כמובן שלא כל כאב ירך מתאים לאופציה זו, אך אם המצב לא חמור מדי, פעילות גופנית היא דרך מצויינת למצוא מזור לכאבים. הפעילות צריכה להיות מונה מאד, זאת משום שפעילות שלא מותאמת לבעיה לירך יכולה להחמיר את הבעיה במקום להועיל לכאבים.

פיזיותרפיה

כמובן שיש לבצע אותה אצל פיזיותרפיסט מוסמך מטרתה היא לחזק את מפרק הירך הפגוע באמצעות תרגילים מיוחדים. הדבר אמור לשכך את הכאב בירך בטווח הרחוק של הטיפול.

החלפת ירך

זהו טיפול נפוץ ויעיל מאד. כשלא עובדים הטיפולים לעיל, יש לבצע החלפת ירך. את ההחלפה מבצעים כאשר איכות חייו של האדם עם הכאבים נפגעה בצורה משמעותית, וכאשר האבחנה הקלינית מאפשר לנקוט בדרך בעולה זו.

במהלך הניתוח מוציאים את מפרק הירך הפגוע של האדם, במקום מפרק זה משתילים מפרק מלאכותי. בדרך כלל טיפול זה מתבצע כשיש דלקת, ך שבמהלך הניתוח מוציאים את החלקים הנגועים בדלקת, ומחליפים אותם בחלקים נקיים שאמורים ליצור את אותו האפקט שיצר המפרק הטבעי.

לניתוח זה סיכויי הצלחה גבוהים מאד. יותר מ90% מהאנשים שעברו פרוצדורה רפואית זו מדווחים על הקלה גדולה בכאבים וחזרה לשגרה. יש לזכור שהחזרה לשגרה בניתוח זה אינה פשוטה. ממוצע ההחלמה מהניתוח הוא כשלושה חודשים, שבהם האדם ייעזר בקביים או בהליכון כדי לנוע ממקום למקום. בנוסף לא ניתן לנהוג כחודש לאחר הניתוח.

מפרק הירך המלאכותי אמור להחזיק זמן רב. הממוצע נע בין 15 שנה ל20 שנה. אך, עדיין מומלץ ללכת מפעם לפעם לביקורת הבודקת את מצב מפרק הירך המלאכותי.

 

Call Now Button